Employer branding w czasie kryzysu

Czy employer branding ma sens w czasie kryzysu? Czy na rynku określonym przez deficyt miejsc pracy pracodawca musi przejawiać troskę o swój wizerunek w oczach kandydatów do pracy, a szerzej – opinii publicznej? Powinien, jeśli funkcjonowanie firmy widzi w perspektywie dłuższej niż okres spowolnienia gospodarczego.

Employer branding musi być na stałe wpisany w strategię i praktykę firm. I rzeczywiście ostatnio tak jest – także w naszym kraju. Świadczy o tym niemalejąca popularność rożnego typu rankingów, a także certyfikacji firmowanych przez specjalistyczne organizacje – takie jak np. międzynarodowy instytut CRF, który wydaje przedsiębiorstwom cieszący się dużym uznaniem certyfikat „Top Employers”. W Polsce CRF prowadzi obecnie już czwartą, doroczną edycję certyfikacji i z roku na rok – mimo symptomów „pełzającego” kryzysu – do badań poprzedzających przyznanie certyfikatu Dobrego Pracodawcy zgłasza się coraz więcej organizacji. Przedstawiciele nagradzanych firm potwierdzają, że certyfikaty employer-brandingowe są zauważane i uwzględniane przez kandydatów poszukujących pracy. Ma to miejsce także i teraz, kiedy rynek pracy jest w Polsce rynkiem pracodawcy.

Spowolnienie gospodarcze, które w coraz większym stopniu dotyka naszą dotychczas „zieloną wyspę” i związane z tym większe bezrobocie nie skutkują bowiem automatycznie tym, że w każdej branży i w każdym regionie kraju apetyty poszukujących zatrudnienia maleją. Zwłaszcza w przypadku dobrze wykształconych absolwentów oraz doświadczonych specjalistów niektórych branż (inżynieria, informatyka) nie odnotowuje się wcale wzrostu deklaracji typu „Przyjmę każdą pracę”.

Z danych opublikowanych niedawno przez Stowarzyszenie Agencji Zatrudnienia wynika, że wśród czynników decydujących o wyborze pracodawcy studenci i absolwenci na pierwszym miejscu stawiają wysokość płacy, ale zaraz po tym tzw. czynniki społeczne: dobrą atmosferę w firmie, satysfakcję z pracy, możliwości rozwoju, zachowanie równowagi między pracą a życiem osobistym. Wygląda na to, że to już trwała zmiana świadomości u kandydatów do pracy i że równie trwałą tendencją jest odpowiedź na to ze strony pracodawców: employer branding.



, , , ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This entry was posted on 28 stycznia 2013 and is filed under Rynek pracy. Written by: . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.